Tuesday, 8 April 2025

Nag Hammadi könyvtár I. kódex 4. Értekezés a feltámadásról

 www.gnosis.org

Nag Hammadi könyvtár

I. kódex (Jung kódex)

________________________________________________________________

  1. Pál apostol imája

  2. Jakab apokrifonja  (Jakab titkos könyve)

  3. Az igazság evangéliuma

  4. Értekezés a feltámadásról

  5. A három részes traktátus

4.

Értekezés a feltámadásról
________________________________________________________________

Malcolm L. Peel fordítása nyomán

Reginosz fiam, némelyek sok mindent meg akarnak tanulni. Ez a céljuk, amikor olyan dolgokat próbálnak megmagyarázni amelyekre megoldatlan a válasz. Ha ezekkel sikerrel járnak, általában nagyon nagyra tartják magukat. De nem hiszem, hogy az igazság szaván lennének megalapozva. Inkább a saját megpihenésüket keresik, azt, amit mi Megváltónk, Krisztus Urunk által kaptunk. Akkor kaptuk meg a pihenést, amikor megismertük az igazságot, és megpihentünk benne. De mivel kedvesen kérdezed tőlünk, hogy mi a helyes a feltámadással kapcsolatban, írok ma, hogy elmondjam neked. A feltámadás létfontosságú. Sokan nem hisznek benne, de vannak, akik megtalálják. Így akkor beszéljük meg a kérdést.

Hogyan élte az Úr életét, miközben testben létezett, és miután kijelentette magát Isten Fiaként? Ezen a helyen tevékenykedett, ahol te is élsz, a természet törvényéről beszélve – amit én halálnak hívok. Isten Fia, Reginosz, az emberiség fia volt. Mindkét oldalát magába foglalta, az emberit és az istenit is, hogy az Isten fiaként legyőzhesse a halált, és azáltal, hogy az emberiség fia, megtörténhessen a teljesség helyreállítása. Mivel eredetileg ő egy felülről jött magja volt az igazságnak, mielőtt e világ felépítése annak összes uralmával és istenségeivel létrejött volna.

Tudom, hogy bonyolult szavakkal mutatom be a magyarázatot, de az igazság szavában nincs semmi bonyolult. Krisztus azért jött, hogy magyarázatot kínáljon hogy ne hagyjon rejtve semmit, hanem nyíltan felfedjen mindent, ami a létezéssel kapcsolatos - egyrészt a gonosz pusztulását, másrészt a kiválasztottak kinyilatkoztatását. Ez a magyarázat az igazság és a szellem kiemelkedése, és a kegyelemé, melyet az igazság adományozott.

A Megváltó elnyelte a halált – ezt tudnod kell –, mivel ő félretette a mulandó világot és egy múlhatatlan örök birodalommá, Eónná változtatta. Feltámadt és elnyelte a láthatatlannal a láthatót, és megadta nekünk halhatatlanságunk útját. Ahogy az apostol mondta róla: "Szenvedtünk vele, feltámadtunk vele és felemelkedtünk vele". Mivel ebben a világban látható módon nyilvánulunk meg, így a világnak a ruháit viseljük. A Megváltóból fénysugarakként ragyogunk, és ő tart meg bennünket, napnyugtánkig, vagyis a halálunkig ebben az életben. Ő vonz minket felfelé, mint a nap sugarait, és semmi sem tart minket vissza. Ez a szellem feltámadása, amely ugyanúgy feltámasztja a lelket, mint a testet.

Ha némelyek nem hisznek, azokat képtelenség meggyőzni. Fiam, az a kijelentés, hogy a holtak föltámadnak, a hit dolgaihoz tartozik, nem az érveléshez. A világ filozófusai között vannak, olyanok, akik hisznek? Az a filozófus biztosan fel fog támadni. De annak a filozófusnak jobb, ha nem bízik olyanban, aki egyedül csak önmagához fordul, még a mi hitünként sem! Mert mi ismertük az emberiség fiát, és elhittük, hogy feltámadt a halottak közül. Azt mondjuk róla, hogy "ő lett a halál elpusztítója”, mivel ő az a nagyszerű, akiben ők hisznek. Nagyszerűek azok, akik hisznek.

A megváltottak gondolata nem vész el. Azok elméje, akik ismerték őt, nem vész el. Ezért vagyunk kiválasztva az üdvösségre és a megváltásra, mivel kezdettől fogva elrendeltetett, hogy ne essünk a tudás nélküliek ostobaságaiba, hanem hogy belépjünk majd azok bölcsességébe, akik megismerték az igazságot. Valóban, az igazságot, amit megtartanak ők, nem lehet elveszíteni és nem is veszett el. “Erős a Pleróma rendszere, kicsiny az, ami belőle leszakadt és a világgá vált. Ám a Minden az, ami erősen van tartva. Nem létrejött az, hanem létezett. “

Tehát soha ne kételkedj a feltámadásban, Reginosz fiam! Mert ha nem testben léteznél, testet kaptál, amikor ebbe a világba léptél. Miért van akkor az, hogy nem viszed magaddal a tested, amikor felemelkedsz az Eónba? Ami jobb a testnél, az az, amely az élet okáért van. Ami te miattad keletkezett, nem a tiéd? Az, ami a tiéd, nem veled létezik? Mégis, amíg ezen a világon vagy, mi az, ami hiányzik belőled? Ezt igyekeztél nagyon szorgalmasan megtanulni.

A test méhlepénye az öregség, és csak romlottságot hagy maga után. A hiány itt számodra nyereség. Mivel ami jobb, azt nem adod fel, amikor eltávozol. Amely rosszabb annál, hanyatlás van benne, de van kegyelem számára.

Ettől a világtól semmi sem vált meg bennünket. De a Mindenként, ami vagyunk, meg vagyunk váltva. Az elejétől a végéig megváltást kaptunk. Így gondolkozzunk erről! Így értsük meg!

Némelyek meg szeretnék érteni, a kérdésben, amibe belenéznek, hogy valaki megüdvözülhet-e azonnal, amikor elhagyja a testét? Ebben senki ne kételkedjen. [...], valóban, a test látható részei, amik meghalnak, nem váltódnak meg, mivel csak az élő részek, melyek benne léteznek, támadnak fel.

Akkor mi a feltámadás? Az mindig azok kinyilatkoztatása, akik feltámadtak. Mert ha emlékszel, hogy olvastad az Evangéliumban, hogy megjelent Illés és vele Mózes, ne gondold, hogy a feltámadás illúzió. Nem illúzió, hanem az igazság! Valóban, illőbb azt mondani, hogy a világ az illúzió, és nem a feltámadás, amely a mi Megváltó Urunk, Jézus Krisztus által jött létre.

De mit mondok most neked? Azok, akik élnek, meg fognak halni. Hogyan élnek egy illúzióban? A gazdagok szegények lettek, a királyokat megdöntötték. Minden hajlamos a változásra. A világ egy illúzió! - de nehogy túlzásokba vigyem a dolgokat!

De a feltámadásnak nincs ilyen jellege, mert az az igazság, ami szilárdan áll. Annak a kinyilatkoztatása, ami van, és a dolgok átalakulása, és az újba való átmenet. Mert az romolhatatlanság a romlandóra száll; a fény leárad a sötétségre, elnyeli azt; és a Pleroma betölti a hiányt. Ezek a feltámadás jelképei és képei. Ő az, aki jót megteremti.

Ezért ne gondolkozz részlegesen, ó, Reginosz, és ne a test szerint élj pusztán az egyetértés miatt, inkább menekülj a megosztottságtól és a kötelékektől, és máris megvan számodra a feltámadás. Mert az, aki meghal, tudja magáról, hogy meg fog halni – még ha sok évet is tölt ebben az életben – miért nem tekinted magad (már) feltámadtnak és hogy már részesültél (benne)? Ha megvan számodra a feltámadás, de úgy folytatod, mintha meghalnál – pedig az a rész tudja, hogy meghalt - miért tekintem el a gyakorlásod hiányosságát? Mindenkinek illik többféle módon gyakorolnia, és többféle mód létezik, hogy megszabaduljon ettől az elemtől, hogy ne essen tévedésbe, hanem újra visszaszerezze azt, ami a kezdetekkor volt.

Ezeket a dolgokat Uram, Jézus Krisztus nagylelkűségéből kaptam. Tanítottalak benneteket és testvéreiteket, fiam, figyelembe véve őket, de semmilyen olyan dolgot nem hagytam ki abból, ami képes volt megerősíteni benneteket. De ha van valami, ami homályos az Ige kifejtésében, akkor azt megmagyarázom nektek, amikor kéritek.

Ám most ne légy féltékeny senkire, aki a csoportodban van, amikor segíteni tud. Sokan tanulmányozzák ezt, amit írtam neked. Nekik azt mondom: Békesség (legyen) közöttük és kegyelem. Testvéri szeretetben köszöntelek téged és azokat, akik szeretnek téged.


Értekezés a feltámadásról

No comments:

Post a Comment

Nag Hammadi könyvtár I. kódex 5. A három részes értekezés #1

  www.gnosis.org Nag Hammadi könyvtár I. kódex (Jung kódex) ________________________________________________________________ Pál apostol imá...